Gyakran feltett kérdések

Mik azok a foglalási osztályok? Fontos tudnom, hogy milyen osztályra készült a foglalásom?
A foglalási osztályokkal nem szükséges tisztában lenni, elég bonyolult rendszert alkotnak. A lényeg abban rejlik, hogy az olcsó áron eladható repülőjegyek mennyiségét a légitársaság erősen korlátozza, ha az általuk kalkulált létszámkeret betelik, az adott áron nem adható el több jegy: vagy magasabb árú jegyet foglal az utas (szolgáltatásban nincsen különbség), vagy más napon keres helyet, vagy várólistát készít (lásd később)

Mi a várólista és hogy működik?
A várólista azt jelenti, hogy ha a kívánt napon, járaton, áron már betelt az összes hely és a légitársaság rendszere hajlandó az utast felvenni egy várakozó listára, akkor készül egy foglalás, mely mögött a készítésekor nem áll visszaigazolt hely viszont a rendszerben egy speciális jelzés mutatja mind az utazási irodának, mind a légitársaságnak, hogy az utas azon a napon, járaton, áron utazni kíván . A várólista hosszúsága egyedül a légitársaságok által látható, így a készítéskor nem tudható, hogy az utas hányadik helyre került a listán. Ha egy foglalás törlésre kerül, akkor az így felszabadult hely visszakerül a rendszerbe, majd a légitársaság döntése szerint egy várólista visszaigazolást kap. Ez sokszor nem automatikusan megy és különböző prioritásokat vesznek figyelembe a visszaigazolás során (esetleges törzsutas előnyöket élvez egy nem törzsutassal szemben, egy magasabb árfekvésű jegyre készült foglalás előnyben van egy alacsonyabb árú jegyre készült foglalással szemben). A visszaigazolt (beokézott) helyekről a légitársaság rendszeresen értesíti az irodát.

Ha én nem érek rá, utazhat-e helyettem más? A jegyem visszaútját felhasználhatja más?
A repülőjegyek át nem ruházhatók, csak az a személy használhatja fel, akinek a nevére szól a foglalás és az ez alapján kiállított jegy.

Ha nem tudok elutazni, visszaváltható-e a jegyem?
Az erre vonatkozó szabályok minden légitársaságnál más, ezért a jegy foglalásakor érdemes tájékozódni arról, hogy a vásárolni kívánt jegy milyen feltételek mellett visszaváltható. Betegség miatt meghiúsuló utazás esetén az EUB repülőjegy sztornó biztosítása térít orvosi igazolás fejében. A biztosítási díj a nem visszatéríthető jegyek esetében a kifizetett ár 5 %-a. A visszaváltáshoz szükség van a jegyről kapott számlára.

Névcsere esetén mi a teendő?
Sok légitársaság nem engedélyezi a foglalásban a névcserét, ha mégis szükséges, akkor újra el kell készíteni a foglalást az új névvel.

Kihez forduljak, ha elvesztettem a jegyemet?
A jegyet kiállító irodához kell fordulni, mert az irodánál megvan a jegy másolata, melyet e-mailen Önnek el tud küldeni.

Mi a rekonfirmalas és miért szükséges?

Több célt szolgál. Egyrészt, amikor az utas kapcsolatba lép a jegyet kiállító irodával, vagy az utazást bonyolító légitársasággal rekonfirmálás kapcsán, olyan információkat tudhat meg, melyek fontosak lehetnek (menetrend változás, járattörlés). Másrészt a légitársaság felé jelzi, hogy az utas biztosan utazni fog, rajta lesz a járaton. Elég kapcsolatba lépni vagy az irodával, vagy a légitársasággal, bediktálni a járat számát, dátumot és az utas nevet és megérni, hogy erősítsék meg a rendszerben, hogy ezen a napon az utas utazni fog.

Miért drágábbak a külföldről kiinduló jegyek?
Megfigyelhető, hogy egy magyar utazási irodának általában budapesti kiindulással érvényesek a hirdetett, olcsó áraik. Ugyanazon útvonalra egy hazai és egy külföldi utazási iroda más és más árat tud adni, hiszen a szerződések más és más viszonylatra érvényesek. Továbbá a magyar piac árérzékenységéből fakadóan különösen fontos az árak alakulása, hiszen az itthoni árszínvonal nem teszi lehetővé kifejezetten magas árfekvésű jegyek árusítását.

Mi a teendő, ha sztárjkol a légitársaság?
Ha a sztrájk akkor érinti az utazást, amikor még repülőjegy vásárlás még nem történt, akkor sajnos új foglalást kell készíteni. A már megvásárolt jegyek esetében a légitársaság gondoskodik arról, hogy az utas felkerüljön egy másik járatra. Utazás közben bekövetkező sztrájk esetén szintén a légitársaság gondoskodik az utazás további sorsáról és esetlegesen az utas elhelyezéséről. Járattörlés és menetrendváltozás esetén szintén a fentiek érvényesek.

Mennyivel hamarabb érdemes foglalást készíteni?
Általában minél hamarabb érdemes foglalást készíteni. Karácsonyi, szilveszteri, nyári utazásokat akár fel évvel hamarabb is le lehet foglalni, mert ezekre az időszakokra a helyek jóval gyorsabban fogynak, mint általában.

Az elkészített foglalást mikor kell kifizetni?
Ez nagyon változó. A foglalás készítésekor az utast tájékoztatjuk a fizetési határidőről. Van, amikor az ár egy napon belüli jegyvásárlás esetén garantált és a fizetési határidő után az ár megduplázódik.(ez főleg azokra az árakra érvényes, melyeket a foglalási rendszerből kapunk, nem szerződés szerint kapott speciális árak)
Egyes akciós jegyeknek lehet feltétele a foglalást követő azonnali, vagy 72 órán belüli jegyvásárlás.

Vannak esetek, amikor a légitársaság megsürgeti a jegyvásárlást. Ilyenkor üzen az utazási irodának, megad egy fizetési határidőt melyet túllépve a foglalást törli. Az utazási iroda kiértesíti az utast, aki eldöntheti, hogy megveszi e a jegyet, vagy keres más légitársaságot, kedvezőbb fizetési feltételekkel.